Læsefamilier

På alle vores biblioteker finder du vores blå lærredsposer med LÆSEFAMILER. De hænger på en stumptjener i børneafdelingen. Posen lånes ved at scanne stregkoden på posen.

Hvad er en læsefamilie?

Familietid bliver alt for nemt til skærmtid. Læsefamilier er et gratis tilbud fra bibliotekerne, der gør det nemt at finde alternativer. Bibliotekerne har i forskellige lærredsposer pakket alt lige fra bøger, brætspil, quiz, gåder til opskrifter på aktiviteter. Alt er pakket, klart, og lige til at gå til, når familien næste gang skal finde noget at samles om.

Hvad er en læsepose?

Som læsefamilie låner I en pose med hjem. Hver pose har et tema (fx. Uhygge, Natur, Opfindelser, SoMe) og indeholder nok til 3-4 ugers god gedigen familiehygge. Indholdet er sammensat sådan, at det kan tages i små, lette doser og som samlende indslag i hverdagen. Poserne er bedst egnet til børn (og voksne) på over 10 år.

Læsefamilier er en tyverisikring af det nære for familier med børn på 10+. Bibliotekerne vil gerne invitere din familie til at deltage i Læsefamilier, så I sammen kan stjæle opmærksomheden tilbage fra alt det, der forstyrrer og komplicerer. Efter samme model som kendes fra fødevare- og måltidskasser, kan I som familie, låne en Læsefamiliepose med en række unikke litterære fælles oplevelser - parat og lige til at tage ud af posen, uden optøning.

Indholdet i Læsefamilieposerne er nøje sammensat af professionelle bibliotekarer med et fokus, der kan engagere og samle bredt - og i særlig grad kan prikke til læseiver og nysgerrighed. Læsefamilieposerne er ikke læsetræningsposer, men familiehyggeposer, der sætter fokus på læsning.

En typisk pose bevæger sig inden for et vidt spektrum af temaer og indholdskategorier - lige fra bøger, brætspil, musik, quizzer, krea eller ideer til aktiviteter og specielle events ud af huset. Temaet kan være: Gys, Natur, SoMe, Sjovt, Havet, Uhygge, Opfindelser, Mad, Tegn og Penge. Udvalget af Læsefamilieposer vil dog variere fra bibliotek til bibliotek.