Læseklubber og læsekredse

Er du bidt af at læse, og vil du gerne dele dine læseoplevelser med andre? Så har Holbæk Bibliotekerne flere muligheder for at være med i vores læseklubber eller begynde din egen læsekreds.

Læseklubbibliotekarer

Bibliotekets læseklubber

Selvkørende læseklubber
Vi har læseklubber i Holbæk og Jyderup. Hvis du vil være med i en af bibliotekets læseklubber, henvender du dig til vores kontaktperson, som finder en læseklub, hvor der er plads.
Bemærk at der i perioder kan være lukket for tilmelding, hvis klubben har nået sit maksimale antal deltagere.

En selvkørende læseklub indebærer, at en bibliotekar hjælper klubben i gang. Herefter bestemmer I selv, hvad der skal læses og finder en tovholder. Holbæk Bibliotekerne sørger for et lokale, hvor I kan mødes.

Vi har følgende læseklubber:

Læseklub Holbæk 1:
Læser meget bredt, både danske og udenlandske romaner og ind i mellem en klassiker. Læseklubben mødes den sidste tirsdag i hver måned kl. 14.00-16.00 i Læsesalonen på Holbæk bibliotek. Der holdes pause i juni-juli.

Læseklub Holbæk 2:
Læser meget bredt, både dansk og udenlandsk men aldrig krimier.
Læseklubben mødes den anden tirsdag i hver måned kl. 11.00-13.00 i Læsesalonen på Holbæk Bibliotek.

Læseklub Holbæk 3
Læser nordisk litteratur.
Læseklubben mødes den første onsdag i hver måned kl. 15-17 i Læsesalonen på Holbæk Bibliotek. Der holdes pause i juni-august.

Læseklub Holbæk 4:
Historisk læseklub, der også læser faglitteratur.
Læseklubben mødes den sidste tirsdag i hver måned kl. 16-18 i Læsesalonen på Holbæk Bibliotek.
Kontakt: bibliotekar Kenneth Roy Henriksen kehen@holb.dk

Læseklub Holbæk 5:
Læser engelsk litteratur oversat til dansk.
Læseklubben mødes den sidste mandag i hver måned kl. 16-17.30 i Læsesalonen på Holbæk Bibliotek.
Kontakt: bibliotekar Kenneth Roy Henriksen kehen@holb.dk

Læseklub Holbæk 6:
Læser ’spekulativ fiktion’, som er en bred genrebetegnelse for litteratur, der slipper realismens tøjler, og som opstiller en alternativ virkelighed. Genren kaldes også 'hvad-nu-hvis-litteratur'. For hvad nu, hvis verden så helt anderledes ud?
Mødes den anden tirsdag i hver måned i Læsesalonen på Holbæk Bibliotek.
For 25-39 år
Kontakt: litteraturformidler Rasmus Thorup rthor@holb.dk

Læseklub Jyderup 1:
Læseklubben på Jyderup Bibliotek læser mange forskellige genrer, ny og ældre litteratur og forfølger gerne et emne. Læseklubbens medlemmer foreslår romaner, som det enkelte medlem ikke kender eller selv ville have valgt, og dermed bliver det lærerigt og sjovt.
Læseklubben mødes den anden mandag i måneden kl. 14-16 på Jyderup Bibliotek.

Hvis du er interesseret, kontakt bibliotekar Stine Marie Mortensen stim@holb.dk

DR-Romanklub
Vi er også med i den landsdækkende DR Romanklub og har to klubber i Holbæk og én i Tølløse. Billet til hele sæsonen købes på biblioteket eller på hjemmesiden når klubben annonceres i vores arrangementsoversigt.

Tematiske læseklubber
Vi arrangerer jævnligt tematiske læseklubber, f.eks. faglitterære, klassiske romaner, Holbæk læser i fællesskab m.m. Disse læseklubber annonceres på hjemmesiden og på sociale medier. Disse klubber kræver tilmelding.

Start din egen læsekreds

Sådan starter du en læsekreds
Hvis du vil starte din egen læsekreds, kan du med fordel blive oprettet som læsekreds på vores biblioteker i Holbæk, Jyderup, Svinninge eller Tølløse. Så hjælper vi med at bestille bøgerne til din læsekreds, og læekredsen har en forlænget lånetid på fem uger.

Den ansvarlige for læsekredsen skal henvende sig personligt på biblioteket og medbringe det gule sundhedskort for at blive oprettet. Der laves et specielt lånerkort, som I herefter skal benytte ved bestilling og afhentning af bøger.

Læsekredsbøger skal bestilles ca. 2 uger før I skal bruge dem. Den ansvarlige for læsekredsen afhenter de bestilte bøger samlet og fordeler dem til medlemmerne i læsekredsen. Bøgerne har en lånetid på 5 uger og kan ikke fornyes. Du kan kun bestille én titel ad gangen til læsekredsen.

Forslag til læsekredsbøger
På Holbæk Bibliotek har vi i underetagen samlet en del færdige sæt af gode læsekredsbøger, som I er velkomne til at låne. Kontakt os gerne i udlånet, hvis du vil se disse eller høre mere om læsekredse.

Online læseklubber

Er du interesseret i at mødes med andre læseglade online? På litteratursiden.dk kan du finde læseklubber med forskellige temaer.