Kultur skaber fællesskaber

I en tid med stigende ensomhed og mistrivsel, kan kultur skabe fællesskaber. Det beviser fælleslæsning på biblioteket og festival på CSU.

Der lyttes, smiles og rystes på hovedet, når seniorer hver anden onsdag mødes til fælleslæsning på Holbæk Bibliotek. En bibliotekar læser noveller og digte højt, og mens siderne hvisker historier frem fra nære og fjerne verdener, deler gruppen refleksioner, tanker og følelser med hinanden.

Teksterne varierer, for somme tider er de kryptiske og mærkværdige, mens værkerne andre gange er behagelige og vækker gode minder. Litteraturen er dog ikke det primære fokus, for fælleslæsning handler mere om at være sammen i et socialt fællesskab.

”Man kan reflektere over og fortælle om sin egen situation gennem teksten og uden at udstille sig selv”, fortæller Lene, der er med på holdet.

På den måde skaber fælleslæsningen rum til at dele personlige historier i trygge rammer. Sådan har det været, siden seniorerne mødtes første gang i efteråret 2021. Her inviterede biblioteket til fælleslæsning som et led i et projekt, der skulle forebygge ensomhed i Holbæk Kommune.

Indsatsen har haft stor succes, og her 2,5 år senere har deltagerne udviklet et tæt socialt fællesskab. Oplæsningen og samtalerne om teksterne varer ved, og nogle deltagere har startet en selvstændig læseklub. Der er også deltagere, der tager i biografen sammen, laver aftensmad og lufter hunde med hinanden.

Udover fællesskabet har fælleslæsningen betydning for deltagernes lyst til at læse selv og interessere sig for litteratur. De låner flere bøger og deltager i biblioteksarrangementer som “Book talks”, “Krimiens Dag”, “Kvindernes Café” og “Holbæk Litteraturfest”.

Unge er med i fællesskabet online

Tilbage i maj var græsplænen bag Center for Specialundervisning (CSU) fyldt med boder, mad og håndværk. Man kunne køre på ethjulet cykel, og på en overdækket scene spillede et ungt band David Bowies ”Andy Warhol”. Mens mange lokale STU-elever gav den gas til den årlige FeSTUval, var der andre unge, der ikke kunne være med på grund af fysiske eller psykiske udfordringer.

I år havde disse unge dog mulighed for at deltage i fællesskabet på anden vis, fordi der var livestreaming fra musikscenen. Fra en skærm i nærheden fulgte blandt andet pædagog Martin Winterberg og hans elev med i festivalen med chips og sodavand.

”Jeg kunne se på min elev, at han var meget optaget af det, der foregik på skærmen. Det gav en følelse af inklusion, og vi oplevede at være fælles med andre om at have den samme oplevelse”, fortæller Martin.
Med livestreaming havde alle elever adgang til arrangementet og kunne opleve de progressive rock-klassikere fra 70’erne, som skolekammeraterne fermt lirede af på scenen. Martin fortæller desuden, at når elever foran skærmen oplever kammerater på scenen, kan det give dem lyst til at deltage fysisk i festivalen i fremtiden.

Tværgående indsatser

Ifølge national strategi “Sammen mod ensomhed” (2023) er antallet af ensomme over de sidste otte år i Danmark fordoblet til 600.000. Det er både børn, unge og voksne, der rammes af ensomhed. Adgang til fællesskaber samt kultur- og fritidstilbud kan være positivt afgørende for den mentale sundhed, og derfor har Kultur, Fritid og Ungeliv i Holbæk Kommune fokus på at lave tværgående indsatser, der kan være samlende og helende.

Der eksisterer en række tilbud fra frivillige foreninger og afdelinger i kommunen, og de er samlet i Socialkompasset. På holbaek.socialkompas.dk kan enhver få overblik over muligheder og kontaktinformationer til kontaktpersoner. Du kan også:

•    Læse mere om ensomhed og finde strategien “Sammen mod ensomhed – en national 2024 strategi” her: https://sammenmodensomhed.dk/
•    Få mere viden om fælleslæsning ved at kontakte Holbæk Bibliotekerne via Rasmus Thorup rthor@holb.dk eller Ane Öhrström aneoh@holb.dk
•    Se overblik over kommunens livestreamning her: https://holbaek.dk/kultur-og-fritid/livestreaming