30 Kr
Lokalitet
Store sal

UDSKUDT TIL EFTERÅR 2023 Niels Abild – et liv i musikkens verden

Kom og hør et foredrag om et spændende og broget liv, når kapelmester Niels Abild gæster Holbæk Bibliotek.

Udskudt til efteråret 2023

Niels Abild, 85 år, bor i Holbæk og er kapelmester for Europas ældste rytmiske orkester Kansas City Stompers, igangsætter af utallige festivaler og Roskilde Festival tilbage i 1971, og starten på det der blev til Copenhagen Jazzfestival. Niels er stadig aktiv, han har optrådt med et væld af kendte solister, bl.a. Louis Armstrong, Gitte Hænning, Sanne Salomonsen, Stig Rossen, Micael Bondesen, Otto Brandenburg, Daimi, ja næsten alt der har bevæget sig på den danske scene de sidste 70 år.

Han kommer fra et velhaverhjem med privatchauffør og egen flyvemaskine allerede i 30’erne. Efter 3 år på Stenhus Kostskole og 1 år på Ribe Katedralskole var lærerne blevet trætte af den uro Niels skabte i klassen, så han tog til søs midt 50’erne, først som messedreng, dæksdreng, ungmand, og efter 3 år til søs, hvor han var jorden rundt 2 gange, Cuba, Japan, Australien, Suez, USA, Phillippinerne, Indien, Ægypten og mange flere steder, og med klarinetten under armen gik han i land hvor mulighederne fandtes og spillede musik, hvor der var mulighed for det, og har der igennem truffet en masse interessante mennesker.

Niels havde også pauser i Danmark ind imellem, hvor han spillede med sit orkester Kansas City Stompers, og endelig i slut 50 bosatte han sig fast i Danmark igen, hvor han 1-2-3 blev indblandet i en masse ting som arrangør. Niels og hans musikere har igennem en årrække spillet til alle de store fester, værende sig kongehuset, Novo og lignende firmaers arrangementer, men også små jazzklubber. Orkestret havde samme position i Danmark som det populære orkester fra Vild Med Dans, The Antonelli Orchestra har i dag.